Warung Aghniya

Arkib Perantau Lawas

Saturday, August 29, 2009

PANAS ENJIN: KEPERLUAN ATAU MITOS?


sy just copy n paste mnde ni dr sebuah blog.. bg pndpat sikit geng2 Perantau Lawas... ada rasional gak kata2 penulis ni...

PANAS ENJIN: KEPERLUAN ATAU MITOS?
Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim denganhampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama adapemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal dansebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan padawaktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.. Adayang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah,sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegehmasuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya.Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untukmemastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnyasekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar?Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yangpandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu diJPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak adabelajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk inidi dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana? Berdasarkanpemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telahdilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua startpanaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar.Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalandatuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagisebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya.Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, guapula ikut panaskan enjin kereta.. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebabgua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangunlambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan?Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijaklaksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan diMalaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alamsekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang,pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah.Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkanpemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukandi Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranyasudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak bolehdibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

TheCanadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yangterbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhupersekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankanenjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelummeluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ?Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start keretaterus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa diFord, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best attheir design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu,operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhuenjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orangdi dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atauterpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya ataudengan kata lain stail Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus.

Tabiatmemanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah.Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukandengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepadadinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun kedinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada didinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akanmengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya.Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahanke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyakpelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu,tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Iaakan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidakberada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian iaakan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Padawaktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dariekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalamikehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yangsejuk.. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura(idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Inimenyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yangmana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan padamasa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakanCatalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pungua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untukmengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaransebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponenini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida,mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakanhidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dansebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen iniialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun,masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling),komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapatmencemarkan udara.. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yangsangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindakmenukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yangkurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen inicepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orangperlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lamaenjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama jugaCatalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apaagaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudahmengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tigakesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alamsekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkanmemanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin jugaada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjinditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkinsehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponenyang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kitamula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untukmemanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naikdan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Yaperkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiapenjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyakpelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft.Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan apiberpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalamanenjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orangperlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura(idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktupagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidakdiketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlahsatu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri puncukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahukalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalauboleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat.Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti duatiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapienjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang bolehmembantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan apiadalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak.Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengantelefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tungguanak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin.Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah bolehmenyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziranwang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkanenjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampumenjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasanjutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?


(kredit kpd penulis=pipiyapong)

No comments:

Post a Comment

Tree By Amir Muhammad

e-mail warga perantaulawas